”Morjens, tässä puhuu kolariauto…”

Kuulostaako hieman oudolta, jos kolaroinut autosi ottaisi sinun puolesta oma-aloitteisesti yhteyttä hätäkeskukseen? Usko tai et, tämä on kohta mahdollista! Eläköön siis tehtävien jako, varsinkin stressitilanteissa. Europarlamentti päätti tällä viikolla, että ensi vuoden syksystä lähtien kaikkiin uusiin autoihin asennetaan Euroopan-laajuisesti ns. eCall hätäpuhelujärjestelmä, joka ottaa onnettomuuden tapahtuessa itse yhteyden lähimpään hätäkeskukseen. Onnettomuustilanteessa autossa sijaitsevat sensorit havaitsevat törmäyksen ja järjestelmä lähettää hätäkeskukselle muun muassa ajoneuvon sijainti- ja tunnistetiedot sisältävän MSD-viestin (Minimum Set of Data). Autossa matkustava henkilö voi tehdä eCall-hälytyksen myös manuaalisesti nappia painamalla. eCall-laitteen kustannukset ovat kohtuullisia, arviolta noin 100 euroa per ajoneuvo. Joidenkin arvioiden mukaan uuden järjestelmän ansiosta EU:n alueella saattaa säästyä vuosittain jopa 2 500 ihmishenkeä. Todennäköisesti myös harvaan asutussa Suomessa eCall tulee pelastamaan onnettomuuteen joutuneita, jos esimerkiksi ambulanssi pääsee automatisoidun hätäviestin takia ripeästi hirvikolarin yölliselle onnettomuuspaikalle. Ns. ’golden hour’ eli ensimmäinen tunti vakavan onnettomuuden jälkeen ratkaisee usein elämän tai kuoleman.

Uusi EU-asetus on kaiken kaikkiaan hyvä asia, josta meilläkin on hyötyä. Suomen Eduskunnalla ei olisi ollut toimivaltaa vastaavanlaisen lain oma-aloitteiseen säätämiseen. Europarlamentti palveli taas kerran myös Suomen kansalaisten etuja. Tämän kannattaa muistaa, kun edessä ovat toukokuun eurovaalit!

MUTTA: Ei mitään niin hyvää, ettei jotain pahaakin! Uusissa säännöissä on parantamisen varaa. Jos vihreillä edustajilla olisi ollut enemmän vaikutusvaltaa Europarlamentissa, säännöissä olisi huomioitu päättäväisemmin yksityisyyden suoja.

Tietosuojan kannalta huolestuttaa lähinnä se, että tulevaisuuden eCall-laitteet pystyivät generoimaan ja siirtämään paljon enemmän tietoja kuin vain ne tiedot, jotka ovat välttämättömiä onnettomuusuhrin nopeaan löytämiseen. Laite on kytketty ajoneuvon muihin turvalaitteisiin ja mahdollistaa GPS-paikantamisen. Lähtökohtaisesti laite voisi niin kuin musta laatikko tallentaa ja siirtää kaikenlaisia autoilijan ajotapaa ja tottumuksia koskevia tietoja. Tähän lukeutuvat mm. ajonopeus ennen onnettomuutta, jarrutukset, matkan pituus, tauot, ajetut reitit yms. Tämä herättää mielenkiintoisia, joskin välillä hauskalta vaikuttavia kysymyksiä: saako esimerkiksi ajoneuvo todistaa omistajaansa vastaan?? Kuuluuhan oikeusvaltion periaatteisiin, että rikoksesta epäilty tai syytetty saa kieltäytyä lausunnon antamisesta. Vaikenemista ei voida tulkita syyllisyyden myöntämiseksi. Mitä hyötyä tästä olisi, jos viranomaiset saisivat kaikki tarvittavat tiedot onnettomuuden aiheuttajan eCall-laitteesta? Kenelle nämä tiedot oikeasti kuuluvat? Autoilijalle? Viranomaisille? Vakuutusyhtiöille? Pahimmassa tapauksessa ajoneuvon tietoja voitaisiin myös väärinkäyttää kaupallisiin tai muihin tarkoituksiin. Viimeaikaisten vakoiluskandaalien jälkeen on vaikeata olla tätä ajattelematta. Uusi EU-asetus jätti joka tapauksessa joitakin kysymyksiä auki.

Asetuksella ei vielä ole lainvoimaa. Seuraavaksi se käsitellään Eurooppa-neuvostossa, jossa on edustettuna EU:n 28 jäsenvaltiota. Uudet säännöt saatetaan hyväksyä jo ennen toukokuun eurovaaleja.

Lue myös nämä