Kun viha vallitsi – Anthony F. Upton in memoriam

Viime viikolla kuoli suuresti arvostamani englantilainen historioitsija Anthony F. Upton, joka kirjoitti mm. 2-niteisen teoksen Vallankumous Suomessa, joka käsittelee Suomen sisällissotaa. Teoksen ensimmäisessä niteessä kuvataan hyvin yksityiskohtaisesti sisällissotaan johtava kehitys. Upton näyttää, miten sisällissodan alla vihan lietsonta, tosiasioista piittaamattoman propagandan levittäminen, yltiömäinen isänmaallisuus ja luokkataisteluoppi myötävaikuttavat siihen, että yhteiskunta joutuu moraaliseen rappiotilaan. Tuolloin ei vielä ollut sosiaalista mediaa, mutta kokouksissa, kirjoituksissa ja lentolehdissä singottiin kummaltakin taholta poliittisesta vastustajasta tarkistamattomia väitteitä, salakavalia herjauksia ja valheita. Pilkattiin, herjattiin ja vihattiin, myrkytettiin perusteellisesti ja parhaansa mukaan yhteiskunnallista tunnelmaa ja kukaan ei tuntunut enää olevan vastuussa omista sanoistaan. Seuraukset olivat kohtalokkaita. Kun sisällissota syttyi, ei raivo usein tuntenut kummallakaan puolella enää rajoja ja johti mitä silmittömimpiin julmuuksiin.

Anthony F. Upton kirjoitti teoksensa joskus 80 -luvun alussa, siis aikana, jolloin meillä ei välttämättä vielä keskusteltu aivan avoimesti tai hyvin mielellään kaikista sisällissotaan liittyvistä näkökohdista, vaikka varsinaisia tabuja ei ainakaan tutkijoiden piirissä enää ollut. Itse olen aina arvostanut Uptonia terävänä historiantutkijana, joka osasi myös kirjoittaa erittäin hyvin (välillä myös asianmukaisen sarkastiseen tyyliin), mikä sinänsä ei ole mikään itsestäänselvyys historioitsijoille. Brittiläisenä tutkijana hän otti asioista selvää ennakkoluulottomasti, puolueettomasti ja ilman tarvetta mielistellä kuvitteellista kotimaista lukijakuntaa. Olen vieläkin kiitollinen siitä, että Uptonin teokset olivat ensimmäisiä aiheesta lukemiani kirjoja, vaikka näitä seurasi jatkossa myös joitakin varsin hyviä kotimaisia teoksia.

Kun lähestymme pikkuhiljaa Suomen itsenäisyyden satavuotispäivää, on myös syytä muistella sitä välittömästi seuranneen sisällissodan vaiheita. Muisto alkaa jo hieman himmetä, kun sisällissodan aikalaiset eivät enää ole olemassa. Joitakin asioita ilmeisesti ei myöskään haluta enää muistella. Onneksi Uptonin teokset auttavat olla unohtamatta.