Hintalaput pois otsasta !

Selailin Helsingin Sanomia 4.4.2015, jossa pohditaan maahanmuuton kustannuksia. Artikkeli herättää ajatuksia.

Eräs taho julkaisi, nyt eduskuntavaalien alla, tutkimuksen, jossa laskettiin maahanmuuton kustannuksia. Laskelmien tulos ei yllätä, niiden mukaan valtiolle koituu vuosittain monta sataa miljoonaa euroa kustannuksia.

Lehtiartikkelissa pohdiskellaan tutkimuksen laskentatapoja. Löytyy sitä ja tätä mitä olisi tullut huomioida ja yleensäkin maahanmuuton lukuihin kannattaisi artikkelin mukaan suhtautua varauksellisesti.

SAAKO antaa maahanmuutolle hintalapun? Kannattaako edes osallistua sellaiseen keskusteluun? Minua ahdistaa, kun puhutaan ihmisen suhteen hinnasta. Mieleeni tulee kuvitelmia menneiden aikojen orjamarkkinoista, joissa tutkistellaan pelokkaiden muukalaisten lihaksia ja hampaita ennen kuin hierotaan kauppaa.

Onko reilua keskustella siitä, mitä keskivertomaahanmuuttaja maksaa valtiolle? Joskus se ei ole vastaus, joka on väärä vaan se on kysymys. Ainakin jos se esitetään eristettynä muista tärkeistä, asiaan liittyvistä näkökohdista.

Ihmisenhän tulee aina olla päämäärä sinänsä, ei pelkästään keino päästä päämäärään. Meille tulevat maahanmuuttajat ovat usein suuressa hädässä. Saako ruveta laskemaan sitä, onko meille hyötyä heistä? Kun Suomen sotalapset lähetettiin kotimaasta jatkosotaa pakoon Ruotsiin, heillekään ei pantu siellä hintalappua otsaan.

Valtion ja kuntien resursointia varten on kyllä tärkeätä laatia monenlaisia kansantaloudellisia tutkimuksia. Ratkaiseva on aina tutkimuksen tarkoitusperä. On myös pantava mieleen, että kansantaloustiede on suljettu järjestelmä, jossa ainoa kelpo kriteeri on eri ilmiöiden rahallinen arvo. On meidän yhteinen tehtävä tuoda keskusteluun tämän tyyppisistä tutkimuksista aina myös muita, nimenomaan eettisiä näkökohtia.