Ei muutosta ilman pysyvyyttä

Lähestyvät vaalit tuovat lisää kierroksia puolueiden viestintään. Puolueet ovat julkaisseet ohjelmansa ja ehdokkaiden profiilit ovat esillä vaalikoneissa. Ja kun syömme aamupalaa, aamulehti paiskaa vaali-ilmoitusten iskulauseet vain täpärästi kahvikupin ohi.

Kuten lähes aina vaalien alla melkein kaikki puolueet vaativat ja lupaavat vaihtelevin sanakääntein selkeitä muutoksia politiikan ja elämän eri aloille, olipa kyseessä valtion ja kuntien menot, verotus tai terveys- ja sosiaaliala.

Mitä itse asiassa käsite ’muutos’ tarkoittaa ja millä mitalla tulevia muutoksia mitataan?

Kun puhutaan muutoksesta, edellytetään samalla, että JOTAKIN jää sellaiseksi kuin se on ollut. Esimerkiksi ihminen on orgaanista ainetta. Ikääntyessämme saamme ryppyjä, hiuksemme harmaantuvat (tai lähtevät pysyvästi) ja motoriikkamme muuttuu. Tässä muutoksessa me pysymme kuitenkin itsellemme uskollisina. Solumme uusiutuvat, monet persoonalisuusominaisuutemme (yleisesti sanottuna) sekä geneettinen koodimme pysyvät sellaisina kuin ne ovat. Kaikesta muutoksesta huolimatta on siis olemassa jonkin luonteinen substraatti, joka säilyy muuttumattomana.

Jo Herakleitos sanoi, ettei kukaan voi astua kahdesti samaan virtaan, sillä sen enempää astuja kuin virtakaan ei ole sama. Aina uudet vedet siinä virtaavat, mutta siitä huolimatta virran pyörre jää aina samaan paikkaan.

Politiikan sarasta puheen ollen huomiota ei pidä kiinnittää vain enemmän tai vähemmän konkreettisiin muutosvaatimuksiin, joita kuulee nyt inflaation omaisesti. Välillä keskenään kilpailevat leikkausehdotukset muistuttavat järjetöntä ja aavemaista huutokauppaa. Ei tarvita vain laskelmia, mistä osaa budjettia säästetään miljardisummia tai saadaan lisätuloja. Lukujen ja laskelmien lisäksi tarvitsemme kipeästi laajaa keskustelua siitä, miten nämä kynän jäljet tulevat vaikuttamaan yhteiskuntaan ja ihmisten elämään. Ennen kaikkea pitää keskustella siitä, mikä tulee olemaan kaikkien muutosten jälkeen hyvinvointiyhteiskuntamme substraatti. Epäilemättä olemme muutosten tarpeessa. Välttämätöntä on kuitenkin, että saavutamme yhteisymmärryksen julkisessa keskustelussa siitä, mitä pitää säilyttää.

Lue myös nämä